Review: de Nieuweling

Jaar: 2017

Aantal pagina’s: 368

Uitgever: Best of YA

ISBN: 9000355982

Cijfer: 7

Flaptekst:

Als smids leerling Fletcher ontdekt dat hij demonen uit een andere wereld kan oproepen, reist hij samen met zijn demon Ignatius af naar de Vocans Academie. Daar worden leerlingsummoners getraind in het gebruik van hun magische gaven, om deze in te kunnen zetten in de oorlog tegen de vijandelijke orks. Onder de leerlingen bevinden zich de kinderen van machtige edelen, die meer ervaren zijn in het omgaan met hun demonen en zich ver boven Fletcher en de andere burgerleerlingen verheven voelen. Samen met zijn vrienden, de dwerg Othello en de elf Sylva, raakt Fletcher verzeild in een gevaarlijk machtsspel, dat een hoogtepunt bereikt als er aan het eind van het eerste jaar moet worden gestreden om een machtige positie in de Raad van de Koning. Het lot van een heel koninkrijk ligt in zijn handen.

Inhoud:

De world building in dit verhaal is goed gedaan. Hoewel het verhaal me aan een hoop andere boeken deed denken heeft Taran er een goeie eigen draai aan gegeven. Ook de verhaal lijn vond ik vrij standaard maar helemaal niet storend. Wat ik een leuk aspect vond waren de demonen. Zer waren erg belangrijk in het verhaal en het is leuk als er weer een nieuwe demon word geintroduceerd. Voor iemand zoals ik, die weinig fantasy leest, is dit een erg fijn boek. Ik zou dit boek dan aanraden aan iedereen die meer fantasy wil gaan lezen. Dit is een goed opstapje naar het ‘echte’ werk.

foto van Young Adult boeken.

Personages:

De personages in dit boek zijn vrij zwart-wit. Ze horen of bij de goede of bij de slechte. Hoewel ik dat niet gelijk slecht vind had er wel wat meer diepgang in gemogen. Fletcher is in dit boek 15 jaar. En soms deed of zei hij dingen die ik niet helemaal bij hem vond passen. Misschien door alles wat hij heeft meegemaakt maar het voelde niet helemaal goed. Dit had ik ook een beetje bij zijn vrienden, Sylva en Othello.

Afbeeldingsresultaat voor de nieuweling

Cover:

De cover vind ik heel goed bij het verhaal passen. Het geeft een duidelijk beeld van Fletcher maar er is nog genoeg ruimte om je eigen fantasie te laten lopen. Toen ik dit boek aan het uitpakken was zei mijn broertje dat hij expres dit boek had gekozen omdat hij deze de mooiste cover vond hebben.

-Debbie